Søk

Vinterdekk farlig på sommeren

Overraskende mange bilister velger å la piggfrie vinterdekk sitte på inn i sommersesongen. Dette er ikke bare en dårlig og dyr vane, men kan i gitte situasjoner også være direkte livsfarlig.

- Piggfrie vinterdekk har ingen ting på sommerføre å gjøre. I beste fall er dette dårlig økonomi, fordi de myke piggfrie vinterdekkene slites uforholdsmessig raskt på bar og sommervarm asfalt. Verre er det at ulykkesrisikoen øker, ikke minst på vått underlag.

Årsaken er at tradisjonelle piggfrie vinterdekk ikke har på langt nær så gode våtegenskaper på sommerføre som et rendyrket sommerdekk, sier produktutviklingssjef Teppo Huovila i Nokian Tyres, Nordens eneste dekkprodusent.

 

Det som litt for ofte skjer, er at bilister lar slitte piggfrie dekk stå på bilen over sommeren for å ”kjøre dem ut” og så bytte til nye vinterdekk på høsten. Folk bør her spesielt være oppmerksomme på at risikoen for vannplaning kan øke dramatisk ved kjøring med slitte piggfrie vinterdekk på sommerføre.

Det hender som kjent ikke så sjelden at det regner i Norge også i sommerhalvåret – til dels kraftig – og da er det vanskelig å tenke seg mindre passende ”sko” enn nesten utslitte piggfrie vinterdekk,

Det kan nok være fristende å unngå et hjulskift, men de store årstidsvariasjonene i Norden gjør dette helt nødvendig, både vår og høst:

- I Norden med sine store variasjoner både i temperatur og føreforhold eksisterer det ikke noe som heter ”helårsdekk”, slik tilfellet er i land med varmere klima, sier Huovila, og understreker at bare gode sommerdekk er den optimale løsningen på sommerføre, like mye som vinterdekk – med eller uten pigger – er den løsningen som gjelder og går i vinterhalvåret. Og det er vel ikke mange som kunne tenke seg å kjøre vinteren igjennom på sommerdekk?

 

Illustrasjon:

Piggfrie vinterdekk har ingen ting på sommerføre å gjøre. Både slitasje og ulykkesrisiko øker. Som figuren viser, vannplaner halvslitte piggfrie vinterdekk allerede ved 57 km/t, mot tilsvarende 84 km/t for nye sommerdekk. Også forskjellen på bremsestrekning er stor, viser disse testene, som er utført av det anerkjente finske motormagasinet Tekniikan Maailma.

 

 

Les hele artikkelen hos BilNorge her.

 

 

Kontaktskjema