Søk

Om vinterdekk

Vinterdekk er noe for seg selv!

Et vinterdekk i Norge er ikke likt det som selges i Mellom-Europa, USA eller Japan. Man skulle tro at det var vær- og føreforholdene i de enkelte landene som avgjorde hvilke dekk som ble solgt. Men slik er det ikke. Ulike markeder har ulike krav til vinterdekkene. Derfor lager alle de store produsentene av vinterdekk dekk med egenskaper som er tilpasset kravene som stilles i hvert enkelt marked.

 

MERK! Dette betyr ikke at dekk fra en japansk produsent nødvendigvis har egnenskaper tilpasset forholdene i Japan eller at en amerikansk produsent bare lager dekk tilpasset det markedet krever i Nord-Amerika. Forskjellen ligger i hvilke egenskaper som bygges inn i dekkene for de ulike markedene.

 

Valg av vinterdekk

I Norge selges så godt som bare vinterdekk av nordisk og europeisk type. For å finne ut hvilket dekk som er best for den enkelte, er det lurt å tenke nøye igjennom hvilke forhold dekket skal brukes under og dermed hvilke av dekkets egenskaper som er viktigst. Her er en tabell som kan være til hjelp:

 
Pigg
Piggfritt
   
Nordisk
Standard europeisk
Premium europeisk
T
H
Våt, blank is
5
4
3
2
2
Ru is
5
4
4
3
2
Hard snø
5
5
4
3
3
Løs snø
5
5
4
3
3
Våt asfalt
5
4
5
5
5
Tørr asfalt
4
4
5
5
5
Lydnivå
3
5
5
5
4
Høy hastighet
3
3
4
5
5
5=Svært bra     2=Tilfredsstillende    T=190 km/t   H=210 km/t

Det er fire store markeder for salg av vinterdekk: Norden, Mellom-Europa, Japan og Nord-Amerika. Kravene som stilles til dekkene er veldig forskjellige:

 

Norden

Her hos oss er det viktig med dekk som gir godt feste på snø og is og godt sidegrep på svingete, glatte veier. Dekkene har gjerne markerte skuldre (overgangen mellom slitebanen og dekkets side). Barmark- og våt-egenskapene blir også prioritert, men hovedfokus ligger på egenskapene på vinterføre.

 

Europa

Vinterforholdene i resten av Europa varierer, men mye kjøring i høye hastigheter på våte, saltede veier stiller store krav til dekkenes våt-egenskaper og retningsstabilitet. Derfor har dekkene runde skuldre og ofte regningsbestemt mønster. Egenskapene på vinterføre svekkes når det foretas en slik prioritering.

 

Japan

I Japan er høye hastigheter ikke noe tema. Der stilles det lave krav til våtgrep og barmarkegenskaper. Dekkene kjennetegnes ved flat slitebane og myk gummi. Det gir dårlige barmarks- og bremseegenskaper, spesielt på vått føre. I Japan klassifiseres vinterdekk som sommerdekk når mønsteret er slitt halvveis ned. Derfor lager noen produsenter en lagdelt slitebane med sommeregenskaper i den innerste halvdelen. Det kan gi ubehagelige overraskelser i et land som Norge.

 

Nord-Amerika

I praksis har ikke amerikanerne vinterdekk - de operer gjerne med grovmønstrede sommerdekk som er blitt merket med "M+S". Dette kan være dekk som er utviklet for å bli kjørt i terreng og ikke på snø og is.

Kontaktskjema